Welcome to my blog

Terdapat ralat dalam alat ini

Jumaat, 6 Mei 2011

IBU....


Kami ank yg sunyi sepi hdup tanpa ibu sdih x tertahan rasanye rasa tak mampu nk teruskan hdup. Hmm masa cpt sgt hari2 aku alami makin lama makin suram. Orang cakap sng knpa kau x keje tu lah soalan paling aku bnci... org x kan faham keadaan dan situasi aku. Bukan aku tak fikir masa dpn aku. Bukan niat aku nk terima keadaan ini semua tapi tu lah aku sngup berhenti dan tolak semua kerja yang aku dpt hnye untuk keluarga ini. Ayah x pernah halang aku untuk kerja tapi aku hilang smgt dah lah nk terus kan hidup ini. Dulu aku interview ibu ade teman aku dia lah semangat aku tapi pas ini aku gi sorang2 lah nmpk nye.. Kenapa aku kena terima semua ini??? Saat aku makin rapat dgn ibu , ibu pulak pergi tgal kan aku ...bnyk persoalan bermain di minda aku..mcm ne ibu sakit?, knapa ibu sakit? asl ibu pergi tanpa bersuara?knpa kepala ibu lebam?knapa??? knapa????

Mybe ari ini aku jadi manusia yang tak redha , tapi aku masih lagi yakin ade hikmah knpa semua ini berlaku dlm hdup kami semua.Makin hari makin aku ingat kan ibu... bosan aje rasa hdup ini bila ibu taka ade ....Rasa dah hilang semua smgat malah keyakinan hdup dlm jwa aku. Tah lah aku rasa aku gagal dlm semua hal ...arghhhhhh.. mmg aku layak kata kan kami ank2 sepi dan sayu ...

tu lah dulu ibu pernah cakap kat aku pasal mati?? Ibu ini nak mata ke dik/ kata ibu kat aku> Makan , minum semua tak sedap sebelum tu pn aku ade mimpi kan ibu meningal meleh air mata aku bile mimpi macam itu.tapi akhir nye mimpi mmg jadi knyataan ibu mmg dah pergi jauh dah dlm hdup aku...Aku x pernah myesal berhenti kerja smua apa yang aku buat demi ibu..niat aku nk jaga dia sakit tapi Allah x bagi aku jaga dia lama hanya dapat jga beberapa hari saja. Tapi aku masih syukur ibu pergi dalam keadaan yang cukup2 tng..perjalanan ibu pergi sgh mdh.. mmg ibu sdh redha dia akan pergi. X le ingat masih ibu di pindah kan ke ICU kami sekeluarga hanya tdo sketika di lantai berkampung seketika kami di situ..kata doktor paru2 ibu di jangkiti kuman tapi ape kebodoh lah hospital ni kadang dah tahu kahak ibu aku penuh asl ko x cuci mase tu..knpe baru skrg terhegeh 2 nak cuci?? bile ibu aku dh x buka mata? hampir seharian aku lihat ibu tdo lena sgt pagi tu dia ade pegang tgn aku kemudian dia lpskan tgn aku.. mse tu aku lihat ibu sdh tiada respon.. saat ini bnyk yang bermain di minda aku?? bila ibu pergi?


Mse ibu pergi aku lihat ayah lemah mana tak nye kalau aku jadi ayah aku pun lemah ibu lah penyeri hdup tbe2?????? Allah amik ibu pergi aku harap ayah tabah hadapi semua Ya Allah tabah kan hati kami semua. Kami masih lagi mcari ape hkmah semua ini.
hebat sgh ujian ini...


Ibu moga roh mu dicucuri rahmat ampun kan ank mu yg bnyk berdosa aku x smpt nk mtk ampun kat ibu bertapa bnyk nye dosa aku pada dia , penat nye dia jaga aku sjk aku kecik, jaga aku masa aku kcik bertapa jahat dan nakal nye aku, bagi aku duit waktu aku blaja , xpernah dia hmpa kan aku walau sikit dia cube jaga hati aku , anak2 dia, suami dia tapi hati dia????? aku tak pernah nk fikir kan hati dia.Dia rajin telefon aku wktu aku blaja dlu,rajin amak tahu pasal aku tapi lps ini dah x de spe nk amk tahu ttg aku????Dia aje yg fhm perasaan aku. Knpa Tuhan amik dia knpa x amk aku jgk..pas ni spe nk mskan mknan kgemaran aku malah kami ekeluarga..Maaf kan adik adik bnyk myusahkan ibu. Tak ade lah lagi perkataan ibu yang mncul dlm mlt aku...yang ade adalah sebuah knangan bersama ibu yg x mungkin aku lupakan


AL-FATIHAAA... hari ini genap sebulan ibu pergi tglkn kami smua. Hari berlalu smakin pantas massa berlalu dgn bgtu laju... skejap sahaja masa itu berlalu pergi. Waktu ini hari yang berlalu membuat kan aku smakin rndu pada ibu. Malam2 ku suram hati ku hancur bila tiada lagi tmpat untuk aku bercerita dan berduka lara.

Sebulan ibu pergi membuat kan aku terfikir ssh nye hdup tanpa ibu tersayang. Ibu kini sdh jauh tglkan kami sekeluarga. Aku sedih bile lihat keadaan ayah yang smkin hari smakin suram. Aku kini ada ayah saja< aku nak jaga ayah , aku nk cube berbakti pada dia.Aku percaya ayah , aku yakin pada ayah , ayah kelihataan tng walhal hati nye sungguh sedih. Ya Allah aku pohon pada mu beri lah kami sekeluarga kekuataan mghadapi hdup2 ini yang smakin hari smkain mcabar. Kadang kala aku x jangka Allah mahu amk ibu bkn maksud aku x mnerima Qada Dan QQadar Allah. Tapi ujian ini teramat berat untk aku terima. Owh Tuhan kuat kan lah smgat aku ini yang smakin hari smakin mencabar kekuatan malah keimanan ku.....


Hari khamis tak akan ku lupa, dimana hari ibu pergi tepat jam 11.30 pagi. Knapa begitu cpat dan pantas ibu pergi tgl kan kami???? Apa lah hikmah disebalik smua ini????
Mmg ssh , pnt, sedih , kcewa sjk ibu pergi. Knapa ibu pergi terlalu awl wktu aku sdh ade hdup aku, afif yg smkin mbesar, akak yang nk berumah tngga dan ayah yang semakin berjaya. Ibu tgal kan aku kerana sakit. Aku yg jaga dia waktu dia sakit <>

Aku sedih sgt bila lihat keadaan ayah yang smakin hari smakin suram. Aku faham perasaan dia, dia sedih sgt hlg ibu.Dekat 30 thn ayah dan ibu bersama2, ssh sng mereka bersama ibu je yang faham ayah.Ibu ku gelar satu dalam sejuta tiada sapa dapat ganti tmpat ibu. Ibu sllu buat yang terbaik<>

Kalau lah ibu dapat diselamat kan aku akan jaga ibu malah bjnji pada diri aku tak kan tgl kan ibu walaupun sesaat itu jnji aku. Ye aku sedar aku mybe bkn anak yg terbaik tapi aku cuba jaga afif sebaik mungkin.Aku cuba pegang amanat ibu. Dlu mana aku pergi ada ibu adalah aku, mkn dgn ibu, segala mslah aku hanya dgn ibu je aku luahkan.Ibu aku amat merindui mu , saat aku dan kami smua sekeluarga bergelak tawa bersama tapi yg ada kini adalah sebuah memori bersama ibu yg akn ku ingat utk selamanya. Kadang kala aku bertanya pada diri aku bila aku nak mati??? X sabar rasa nya nak jmpe ibu..... itu lah ibu dunia akhirat dia ibu aku yg sentiasa mndgr , malah mlayan kerenah aku.



Mmg layak ibu aku kata kan pada mu kamu satu dlm sejuta.... sebak hati aku nak smbung cerita dlm blog ni aku x nk tnjuk kat afif aku sedih nnti dia pn sdih... ada masa dan ketika aku nk cter dlm blog ni ttg sikap2 ibu, kjayaan ibu,malah smuanya ttg ibu pling best perkenalan ibu n ayah yang mmbawa kpd babit cinta....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terdapat ralat dalam alat ini